IGEday står för Introduce a Girl to Engineering day och arrangeras årligen av Womengineer. Syftet är att öka teknikintresset bland unga tjejer och icke-binära. I år har denna dag slagit alla rekord. “Över 80 företag över hela Sverige har anmält sig för att öppna sina dörrar för de som vill lära sig om livet som ingenjör”, säger projektledaren Mikaela Sjölund.

”Tanken bakom projektet är att unga tjejer ska få testa någon aktivitet som en ingenjör jobbar med och bli inspirerade”, berättar Mikaela. Till vardags läser hon till civilingenjör i maskinteknik vid Linköpings Universitet och berättar att teknikintresset och viljan att förstå hur och varför saker fungerar funnits med ända sedan barnsben. Att söka till en ingenjörsutbildning var delvis ett självklart val, samtidigt som det var många oklarheter om vad en framtid med teknikbaserat jobb skulle betyda. “Om jag hade fått vara med på IGEday som ung hade jag aldrig tvekat”, menar hon.

Idag saknar varannan tjej på gymnasiet som vill läsa teknik kvinnliga förebilder. Under våren har Womengineer förutom IGEday därför också lanserat kampanjen #Womengineerstories. Målet är att ingen tjej i Sverige ska söka en högskoleutbildning utan att ha funderat över valet ingenjör. Under hashtagen #WomengineerStories samlas inspirerande historier från kvinnliga ingenjörer och deras väg till ingenjörsyrket.

Womengineers projektledare Kjzal Kaldi berättar. “Bristen på förebilder gör att unga tjejer inte vågar söka ingenjörsutbildningar. Det är det vi försöker ändra på genom vår kampanj som syns på vår sajt, i alla våra sociala medier, i vårt magasin och såklart under IGEday”.

Bakom IGEday står även en rad företag som sponsorer. I år BillerudKorsnäs, FLIR, Volvo Cars, Epiroc, WSP, GKN Aerospace, Bjerking, Södra och Saab. “Vårt fokus är att öka såväl andelen kvinnliga medarbetare som andelen kvinnliga chefer på BillerudKorsnäs och där är IGEday en grundläggande komponent i vår ambition” säger Paulina Ekvall, personaldirektör på BillerudKorsnäs.

Läs mer på:
www.igeday.com

Kontakt:
Sonja Jonsson, Kommunikationsansvarig, sonja@igeday.com
Mikaela Sjölund, Projektledare IGEday, mikaela@igeday.com

Ylvali Busch, Kommunikationsansvarig, ylvali@womengineer.org
Kjzal Kaldi, Projektledare Womengineer, kjzal@womengineer.org

Womengineer
Womengineer är en ideell organisation som arbetar för att öka andelen tjejer på tekniska utbildningar. Målet är att det 2030 examineras lika många kvinnliga ingenjörer som manliga, eftersom en ökad jämställdhet på de tekniska högskolorna leder till en ökad välfärd för Sverige