IGEday_web_orange_allMars 25, 2015

Hur funkar egentligen min smartphone? Hur kan Google hitta precis den sida jag söker efter? Hur känns det i magen att flyga Gripen? De frågorna och många andra får nu över 1200 tjejer möjligheten att ställa under årets upplaga av Introduce a Girl to Engineering day (IGEday.com) – nu på torsdag.

Satsningen IGEday kommer från den ideella organisationen Womengineer, vars mål är att lika många kvinnliga som manliga ingenjörer examineras år 2030. Intresset sedan förra årets upplaga har varit rekordstort och dagen kommer nu att ske över hela Sverige med över 1200 deltagare. Med 48 deltagande företag, bland andra Saab, Google och Spotify, på över 25 orter, från Malmö i söder till Luleå i norr, finns det en stor möjlighet för tjejer över hela Sverige att ta reda på vad en ingenjör gör.

Visionen bakom projektet är att tjejerna inte bara ska få träffa ingenjörer, utan även praktiskt testa på olika saker som de jobbar med, och på så sätt få en uppfattning om vad det handlar om, säger Sofia Huldt, projektledare för IGEday. Hon fortsätter

Det finns en stor efterfrågan hos alla inblandade parter efter initiativ som IGEday. Näringslivet saknar och behöver otroligt många kvinnliga ingenjörer, och många av de tjejer jag pratar med vet inte vad en ingenjör gör, och utesluter då tanken att en sådan framtid kan vara något för dem.

Syftet med dagen är att deltagarna ska få en tydligare bild av vad en ingenjör kan jobba med, att inspireras av kvinnliga ingenjörer samt att bredda bilden av tekniska yrken. Bristen på kvinnliga ingenjörer är idag stor, en fråga som huvudsponsorn Saab dagligen arbetar med. Saab’s Gunilla Fransson, Senior Vice President and Head of Saab’s Business Area Security and Defence Solutions, säger

Initiativ som IGEday spelar en viktig roll i att sprida medvetenhet och öka intresset för ingenjörsutbildningar, genom utbildning, hands-on erfarenhet och framförallt genom att träffa de som redan bestämt sig. Jag vet att det var så det fungerade för mig!.

IGEday går av stapeln nu på torsdag den 26e Mars. Vill du vara med på IGEday som journalist? Vänligen kontakta Sofia Huldt på sofia@igeday.com

Kontakt: Sofia Huldt, Projektledare
Mail: sofia@igeday.com
Web: www.igeday.com

IGEday
IGEday står för Introduce a Girl to Engineering day, och är ett initiativ från kvinnliga ingenjörer och ingenjörsstudenter. Syftet är att öka intresset för teknik och ingenjörskap bland unga tjejer. Bakom IGEday står den ideella organisationen Womengineer, med målet att det år 2030 examineras lika många kvinnliga ingenjörer som manliga.