Hej igen! Nu är det tisdag morgon och en ny vecka har börjat. Idag är det exakt två veckor sedan jag kom hit, och det känns som att tiden har gått väldigt snabbt samtidigt som det känns som att jag varit här i en evighet redan. I vilket fall som helst, jag tänkte berätta lite om helgen som varit. I lördags var det dags för utflykt, mer exakt Hong Kong City tour som anordnades av skolan. Det var en rätt turistig tur men det var ändå väldigt kul att åka iväg och se några av platserna som man kanske “måste” se när man är i Hong Kong. Vi åkte först till Stanley vilket är en liten stad som ligger på Hong Kong Island, där vi besökte en marknad. Det fanns väldigt mycket saker att titta på, men det blev ingen shopping för mig. Efter Stanley bar det av till Victoria Peak, vilket är en utsiktsplats där man har jättefin utsikt över Hong Kong. Där stannade vi bara en kort stund och tog bilder innan vi åkte in mot stan igen och gick och tittade lite kring Victoria Harbour, och sedan bar det av hemåt mot universitetet.

Utsikten från Victoria Peak!

Inne i Hong Kong.

På söndagen hade jag anmält mig till en lunch tillsammans med föreståndaren för mitt college här på skolan. Vi var sex personer plus några representater från universitetet som åkte iväg till en fin restaurang för att äta dim sum. Det är som plockmat så man delar på massor av smårätter, och det är tydligen väldigt vanligt att man äter detta på just söndagar tillsammans med hela familjen. Det var en väldigt rolig upplevelse och det var kul att få smaka på de olika rätterna och få höra hur man traditionellt ska äta dem. Vi åt bland annat dumplings med räkor och fläsk, fried noodles, friterade dumplings, rispappersrullar, sockerkaka och kycklingfötter (var inte speciellt gott!), och drack te till vilket var gott.

En del av rätterna vi fick smaka på.

Dumpling med räkor och fläskfyllning, den var rätt god!

Gänget som åt dim sum tillsammans!

Efter att vi ätit färdigt lunchen åkte vi till en matmarknad som ligger nära universitetet men åt andra hållet jämfört med city. Jag hade inte varit där innan och det var kul att komma till en stadsdel som jag kanske inte hade tänkt på att åka till själv. En av kvinnorna som var med på lunchen visade oss runt och tog oss som sagt till en matmarknad som var jättestor och sålde det mesta man kan tänka sig, det fanns allt från fisk och kött till frukter, godis och torkad mat. Vi gick omkring där en bra stund och tittade även runt lite i några andra kvarter i närheten innan vi åkte tillbaka till universitetet.

Marknad :)

Här såldes torkad frukt och godis, bl.a. torkad ingefära med socker på vilket var väldigt gott!

Söndagkvällen bestod för min del av att tvätta och sedan följa valvakan så länge jag orkade (eftersom Hong Kong ligger sex timmar före Sverige blev det snabbt väldigt sent). Nu ska jag ta tag i den här tisdagen och göra frukost, sedan plugga litegrann och få till ett träningspass innan jag har föreläsning kl. 15.30 i eftermiddag. Hoppas ni också haft en bra helg så hörs vi i nästa inlägg!