PRESSMEDDELANDE: Womengineer och Universum inleder ett tvåårigt samarbete

Vi är glada att meddela att Womengineer och Universum tar sats mot ett långsiktigt samarbete där vi tillsammans hoppas kunna ge fler unga tjejer möjligheter till drömjobbet. Förhoppningen är att samarbetet ska leda till att fler kvinnliga ingenjörer ska kunna komma i kontakt med de nätverk, karriärmöjligheter och inspiration som våra båda plattformar erbjuder.

“Det känns spännande att inleda ett samarbete med Universum. Genom att stödja arbetet mot ett bredare underlag för vad kvinnliga ingenjörsstudenter och ingenjörer tycker och tänker så kan företagen anpassa sig mer för att locka till sig dem och långsiktigt också unga tjejer till de tekniska utbildningarna. Vi ser också fram emot att ta hjälp av Universums kompetens i statistik- och dataöverföring för att göra vårt arbete bättre. “ Säger Lina Saad, ansvarig för kontakten med näringslivet hos Womengineer.

Universums fokus är att hjälpa arbetsgivare att hitta och attrahera sina framtida nyckelpersoner, och att hjälpa talanger att hitta sina framtida drömarbetsgivare. Genom sitt engagemang för att hjälpa arbetsgivare att positionera sig och marknadsföra sig mot unga talanger, spelar Universum en viktig roll för att kunna ändra den traditionella bilden av ingenjörsyrket. Womengineers arbete för att locka fler tjejer till ingenjörsutbildningarna är i sin tur viktigt för att Sverige ska kunna ha en konkurrenskraftig talangpool.

För Universum är det en självklarhet att samarbeta med Womengineer och stödja deras vision för att det 2030 ska examineras lika många kvinnliga som manliga ingenjörer då detta även gynnar vårt arbete med att hjälpa arbetsgivarna att förbättra arbetsklimat och kommunikation för att attrahera kvinnliga ingenjörer.
Om arbetsgivarna blir bättre på att erbjuda möjligheter som kvinnliga ingenjörer lockas av skapas en större attraktionskraft till tekniska utbildningar och en högre andel utexaminerade kvinnliga ingenjörer kommer öka incitamenten för arbetsgivarna att skapa den perfekta arbetsplatsen för såväl kvinnor som män. Win-win.” Säger Hannah Öst, projektledare på Universum om det nya samarbetet med Womengineer.

Vi är övertygade om att Womengineer och Universum tillsammans kommer bidra till att fler unga tjejer får upp ögonen för möjligheterna efter en ingenjörsexamen.

Kontakt:

Lina Saad, Näringslivsansvarig, lina@womengineer.org
Kjzal Kaldi, Projektledare, Kjzal@womengineer.org

Womengineer
Womengineer är en ideell organisation som arbetar för att öka andelen tjejer på tekniska utbildningar. Målet är att det 2030 examineras lika många kvinnliga ingenjörer som manliga, eftersom en ökad jämställdhet på de tekniska högskolorna leder till en ökad välfärd för Sverige