Ett visualiseringsprojekt av medieteknikstudenter där trädet växer och rör sig beroende på dina rörelser

Ett visualiseringsprojekt av medieteknikstudenter där trädet växer och rör sig beroende på dina rörelser

Jag fick nyligen ett mail från en läsare som var intresserad av att plugga Medieteknik och ville höra lite mer om vad det innebar. Jag insåg då att jag egentligen inte har beskrivit vad det är jag pluggar, så det kanske är dags nu.

Om vi till att börja med tittar på programbeskrivningen från KTH:s hemsida så lyder den så här:

“Utbildningen är tvärvetenskaplig och fokuserar på hur mänsklig kommunikation stöds av teknik. Förutom matematik och fysik läser du kurser om den teknik som används för att producera och konsumera olika typer av media och medieinnehåll, från video och ljud till tryck och mobila medier. Du läser även om spel, visualisering, interaktion och sociala medier. I årskurs tre väljer du en av inriktningarna: Bild- och videoteknik, Interaktiv medieteknik, Ljud, Datalogi eller Tryckt kommunikation. […] Efter examen har du många spännande karriärmöjligheter och kan exempelvis jobba inom tidnings- och förlagsbranschen, på filmproduktionsbolag, TV- och radioföretag, inom spel- och underhållningsbranschen eller med sociala medier.”

Viktigt att poängtera är dock att trots ord som ”tvärvetenskaplig”, ”kommunikation”, ”video”, ”tryck”, ”medier” m.m. så är Medieteknik ett tekniskt program. Fokus ligger med andra ord på tekniken bakom medierna snarare än om att producera material till medierna i sig själva. Det här innebär en hel del kurser i matematik, teknik och programmering och de mest närliggande programmen enligt KTH själva är Datateknik, Informationsteknik och Elektroteknik. Fokus ligger med andra ord kanske snarare på hur en kamera fungerar än hur du tar bra bilder och i större utsträckning på hur du gör för att bygga funktionalitet till ett bildbehandlingsprogram eller en sociala medier-plattform än hur du själv använder dem.

Personligen tycker jag att det är väldigt spännande att arbeta i gränslandet mellan användare och teknik och tycker att kunskaper inom båda områdena är väldigt viktiga och framför allt kraftfulla i kombination då de flesta utbildningar bara väljer att fokusera på antingen det ena eller det andra.

lecture-hall

Som ni kanske förstår så är Medieteknik ett väldigt brett program (vilket både kan vara en styrka och en svaghet) och det finns därför många olika vägar man kan gå både under utbildningen och efter. Så som nämns i programbeskrivningen så finns det ett par olika spår att välja mellan som i slutändan resulterar i väldigt olika utbildningar. Som tur är behöver man dock inte bestämma sig förrän sitt tredje år, så man har lite tid för att känna in vad det är man är mest intresserad av innan dess.

Så här under mitt sista år är det väldigt roligt att börja se tendenser till var folk kommer ta vägen och den stora spridningen i roller och typer av företag som finns.

Jag skulle nog säga att en stor andel väljer att jobba med IT på olika sätt. Det är många som blir IT-konsulter, och därmed får hoppa runt mellan olika företag och uppdrag, medan andra väljer produktföretag så som t.ex. Spotify och Skype (bara för att nämna några välkända inom medie-området). Arbetsuppgifterna i sig kan vara allt från programmering (i första hand fokuserat på den typen som är grafisk och syns för användaren) till interaktionsdesign och att förbättra användarupplevelsen till produktägarskap. Det finns också en del som specialiserar sig inom visualisering, datorgrafik och spel även om det kanske egentligen inte ingår i något av de färdiga spåren just nu (men det kommer antagligen komma).

En annan stor grupp väljer att jobba med management. Exempelvis som projektledare eller managementkonsulter. Det är också många medietekniker som börjar sin karriär med ett traineeprogram, där målet ofta är att utbilda företagets framtida ledare. Det är dock i allmänhet vanligt att man som medietekniker får någon form av chefsposition förr eller senare. Detta både på grund av att vi helt enkelt har en civilingenjörsutbildning, men också för att vi lär oss lite om mycket och därför är bra på att förstå och kommunicera med folk med helt olika typer av positioner och expertisområden så som ex. både programmeraren, designern och ekonomichefen.

Branschdag Medieteknik 2010

Gällande olika typer av företag skulle jag nog säga att en stor andel söker sig till klassiska medieföretag, så som exempelvis Schibsted/Bonnier eller SVT/TV4. En del söker sig till storföretag så som ex. Ericsson, Scania, IBM och H&M medan andra söker sig till de riktigt små företagen (startups) som kanske bara har ett fåtal anställda där man får en riktigt bred roll och vara med och göra allt. Det är inte heller ovanligt att medietekniker till och med startar eget.

Som en kort sammanfattning så tycker jag att det framför allt är en passande utbildning för personer som är kreativa och tycker om att skapa nya produkter och lösningar, men som samtidigt inte vill ha ett enbart konstnärligt yrke utan också tycker om matematik, teknik och att mer praktiskt skapa saker. Dessutom bör man också vara intresserad av information och kommunikation i olika former (både direkt mellan människor, i skrift och i fråga om designval). På medieteknik är också användaren i fokus i större utsträckning än på många andra IT-utbildningar.

Egentligen borde jag kanske också beskriva mitt masterprogram, datalogi, som är av ett lite annat slag. Men det får bli en annan gång!

So long!


Många sektioner har overaller som studentklädsel. På media kör vi på frackar!

Många sektioner har overaller som studentklädsel. På media kör vi på frackar!


0 Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.